biomecanique

Direktlänk till inlägg 3 oktober 2020

konstnärliga skor & trötta fötter.del 1 av.....)

Av Amor - 3 oktober 2020 13:17

........
Välkommen
till
ny
Biomecanique.

Som försvann / ja,  min tidigare kunskap blogg.

.......

Vi bloggare är här & där helt osynliga och känner våra tankar.

 

bloggen ägare vill känna på.

mmm

Skor och trötta fötter.
En bok från 1983     
 
 visa mig dina skor, så jag säger hur du går.
Det är början av fel kroppsställning som varieras  person till person.
 
Boplats är bäst efter åt. Fin ide´. att komma i rätt användning.
     
 
jag  söker författaren att få tillstånd att jag använder bilder av den fina boken.
 Jag hittade också den fantastiska boken från 1954 på biblioteket, Skomakeri,
Aa   .....- Werner Blom.
     
klicka på se större bild.
-1        -3
Bok från (1983)  bild 1& 3 från Berlin.
   
rika och fattiga sina skor.
Fot och människa under olika tider i livet och mekaniska och fotens byggnad under kroppens vikt med olika kroppsställningar med och utan skor ,
och hur felaktiga skor påverkar kroppen och skorna av fötter och kroppen.
yrke och skor är storbetydelser för fotens hälsa i olika ålder
Den bilden heter lärpojke. skulptur i Berlin. bild 2
Otroligt; slump.
Skos historia är inte mitt jobb bara lite påminnelse att varför vi har kommit hit med sko.

Jag kommer skriva lite om hans boken i framtiden . Det är mest av historiska skäl och verktyg som användes på den tiden. Tillverkare och användare av produkten är min mest intresse att förebygga skador hos människor i min praktik genom ergonomi , biomekanik och gånganalys.

Jag tillverkar själv något hjälpmedel

 

att rätta / lätta och minska skador och energi användning hos dem.

Se hur de sitter fel vilka verktyg de har och tillverkar felskor?

 

Bilder av olika böcker + nät + boken vintage shoes och skomakeri och mina själva bilder.

Arbetsplats; sittande jobb på golvet i Bangladesh. Stolar & bord saknas på nu tiden i olika delar av världen och Ergonomiska tankar är otänkbara men i tekniska universitet har de 10- tals professorer med bästa kurs material om arbetsskydd.
 
………………………………  Historia ………………………………..
 
Skicka till mig dina skor tills jag säger hur du går.
 
Fotbeklädnaden har, så långt man kan se tillbak, spelat en stor roll hos olika folken i olika delar av världen. från början hade olika former fotkläder till uppgift att skydda foten mot kyla och skador i olika platser och olika säsonger och krig.
med tiden änderades material, utseende , färger och olika yrke.
Vad var det orsaken för?
 
Formgivning, & design, på den tiden,
Det Kunde ha begreppet ngt
betydelse
av konstruktion går efter,  att ha sådana utseende.
            
a) svårt att gå. b) Anka gå likande. c) mer material.
d) Tryck på tår & saknas rörelse i dem. e) ....
Vad var orsaken?
     
Under antiken hade man prydde dem med
silver, guld, pärlor & diamanter. 
(Här & nu. = 3000 år sedan.) 
 
 Omkring 800 år f. Kr. stiffades i
den grekiska staden Sparta en lag att stadens innevånare
skulle gå barfota.
---------(svårt att masstilliverka.)---möjligen------
Skor fick sålunda endas användas i krig, på jakt och resor.
läs här historien om Achilles. (visa
  1. Straffen av Achilles & Trojans krig.
  2. inte gå & stå, de gjorde vad de vill.
  3. sök efter uppfinnaren. 
  =   
[Klick på ord mer information. / bild att se större.]
 
När  & var kan man använda dem bäst. Fint eller dåligt present.
Platon den store filosofen ville  ungefär 400 år senare införa
barfotagång i Aten,
vilket blott till hälften lyckades.
Sko- och klädmod kan man hitta och studera på gamla
bilder och målningar. Samtidigt kan man gissa vilka skador
hade folk på den tiden.
         
Henry v111 fotställning är helt fel.     Above.      Cesar.        Leonardo da vinci.
 
Sokrates rättegång. klicka på  (barfota folk)
 
V.V.G
så var den här mannen i sitt liv,
var ledsen att folk går med trssiga skor,
möjligen hörde att de lider av smärta utan sjukvård.
     
 Vincent  Van Gogh ; 1853  - 1890
(Aldrig Självmord  blev dödad av misstag) [Visa]
Författarna Steven Naifeh och Gregory White Smith har under tio år, tillsammans med 20 översättare och forskare, granskat tusentals tidigare oöversatta brev skrivna av van Gogh.
De menar att det är troligt att van Gogh inte alls sköt sig själv, utan att han dödades av misstag av två pojkar han kände. Pojkarna ska ha haft ett gevär som fungerade dåligt.
----------
 
Ni hör & ser rätt.
Det är hösten var inte rädda att de ramlar ner,
----------
Det korta inlägg börjas, kunde inte vara alla delar
tillsamman?
 
 
Amisa

Amisa

3 oktober 2020 16:09

Vilka fina skor och vad bra att hitta så fiffiga sätt att återanvända dom! Älskar detta!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

Amor

28 februari 2021 00:00

Hej
tack för besöket.
En sak som jag tänkte många många år var det.
Vi människor bär skor eller skorna bär oss.
så skrev avhandlingar & forskat länge.
mvh
Amor

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amor - Fredag 17 maj 15:00

  Välkommen till ny Biomecanique. Som försvann / ja,  min tidigare kunskap blogg. ?     värme +  = Norden. Här & Nu 2024  05  17       Att hjälpa varandra & utvecklas & få nya tankar & värderinga kräver, stor hjärta, ...

Av Amor - Söndag 5 maj 21:35

  Välkommen till   ny biomecanique ------- 365 dagar & nätter är ett år så lätt att andas.--------   Tidigare Biomecanique försvann / ja,  min kunskaps blogg. Här och nu. Du skapade natten.       Du skapade ljuset.  "Du skapad...

Av Amor - Tisdag 30 april 19:30

  Välkommen till ny Biomecanique. Tidigare Biomecanique försvann / ja,  min kunskaps blogg. VIkt & längd efter sista del saknas = ( Det Känns behövas lite information för användningen.)   Möjligen svårt att påminna alla inlägg ...

Av Amor - Lördag 27 april 13:30

  Välkommen till ny Biomecanique. Tidigare Biomecanique försvann / ja,  min kunskaps blogg. Här och nu. Besvärlig tid i modern tid  hade vi    människor( 2000 + 20 tills / 21 / 22 & 23.)   Kan man  börja om och sätta sig i sinnet ...

Av Amor - Lördag 20 april 19:45

........ Välkommen till ny Biomecanique. Som försvann / ja,  min tidigare kunskap blogg.  Var noga dagligen & säsong ändring med skorna.   Vi blogare här,   bör hjälpa varandra i vår kunskaps område. Skor och trötta fötte...

Ovido - Quiz & Flashcards